2. časť - Vodič
Funkcia, ktorú vykonávam v mierovej operácii UNFICYP na Cypre je vodič - veliteľa kontigentu. Aj keď mám v OSSR a v súkromí odjazdených pekných pár kilometrov, až tu som zistil, čo je zručnosť, predvídavosť a umenie jazdy. Nielen preto, že sa jazdí na ľavej strane vozovky, ale aj mentalita miestneho obyvateľstva a ich živelnosť mi otvorila oči.
Denne je to pre mňa množstvo najazdenných kilometrov. Zodpovednosť za veliteľa kontigentu je pre mňa prvoradá a preto je technickému stavu môjho vozidla venovaná veľká pozornosť, pred každou jazdou ako aj po nej. Je neprípustné, aby auto nebolo v poriadku. Neoddeliteľnou povinnosťou vodiča je aby vedel všetko o zverenom vozidle, kedy má zabezpečiť výmenu oleja, náhradné diely ako aj nevyhnutnú technickú kontrolu. Nesmie sa stať, aby nebolo vozidlo doplnené pohonnými hmotami, nevypísaný alebo neodovzdaný jazdný rozkaz ...
Automobil musí byť po každej jazde vyčistený a pripravený na ďalšiu jazdu, či už v období dažďov alebo vo veľkých horúčavách. Je to niekoľko jázd denne. Ak si niekto myslí, že si len sadne a ide, je na veľkom omyle. Prvé jazdy sú jedny z najťažších a vždy sa absolvujú so skúseným šoférom, ktorý vás usmerňuje a vystríha pred nástrahami v nesprávnom smere. Správne naplánovanie trasy je veľmi dôležité. Vzhľadom na jazykovú bariéru sa od domáceho obyvateľstva pomoci pri hľadaní cieľa cesty nedozviete.
Mojou povinnosťou je okrem iného poznať patrolovacie trasy v nárazníkovej zóne. Stačí jedna nepozornosť, prekročíte hranice a skončíte v zakázanej zóne. Pred odchodom z kempu generála Štefánika je mojou povinnosťou zabezpečiť dostatočné množstvo pitnej vody. Na Cypre je pitná voda veľmi vzácna a pitie z iného zdroja ako je dodaná voda v plastových fľašiach, vás môže zdravotne „vyradiť“ aj na niekoľko dní.
Nevyhnutnou súčasťou je aj dodržiavanie predpísanej rýchlosti. Predpísaná rýchlosť na diaľnici je 100 km/hod a jej prekročenie je signalizované zariadením v aute. Pri zistení porušenia predpísaných predpisov Vás môže nadriadený sankcionovať. Nesmiem si to dovoliť- moja práca mi je zároveň koníčkom a neoceniteľným zdrojom skúseností. Patrola v nárazníkovej zóne je po psychickej stránke veľmi náročná. Predpísaná rýchlosť je v nárazníkovej zóne 25 km /hod. Pri dodržiavaní tejto rýchlosti stávite pri teplote 40°C v rozhorúčenom aute viac ako 4 hodiny.
Pri každom sadnutí za volant a pri otočení kľúčikom vždy myslím na svoju manželku a svojho mesačného syna. Túto prácu robím hlavne pre nich a kvôli nim sa chcem domov vrátiť živý a zdravý. Túto istotu chcem dávať aj tým, ktorý sa na mňa obrátia s otázkou „Prosím Ťa, odvezieš ma?"